Garanti og reklamasjon

Reklamasjonsskjema

OBS: Coronasituasjonen har ført til at flere av våre underleverandører sliter med å få produsert reservedeler. Vi beklager, og ber om forståelse for at det kan bli lengere leveringstider enn normalt.


Vi jobber med nytt reklamasjonsskjema, inntil videre ber vi deg sende en e-post til kundeservice@a-mobler.no.

For raskere saksgang ber vi deg:

• inkludere bilder av feil og/eller manglene.
• Har du kvittering er det fint hvis du enten tar bilde eller referer til ordrenummeret ditt.

Annen nyttig informasjon som vi trenger ved reklamasjon er;

• Når ble skaden oppdaget?
• Når du mottok varen? hvem som transporterte varen?
• Prøv å beskriv feilen så langt det lar seg gjøre.
• Kjenner du til eller har en idé om årsaken til feilen er dette også bra å få med.

Disse opplysningene vil sikre raskere saksgang slik at vi får hjulpet deg raskere. Vi beklager ulempene dette medfører..

Angrerett for handel i butikk

Angrerett ved kjøp over disk i butikk ikke er regulert ved lov. Vi har derfor valgt følgende policy for varer du kjøper i et av vårt møbelhus:

  • Det er ikke angrerett på møbler kjøpt i butikkene. Det vil si at vi dessverre ikke har mulighet til å ta varer i retur etter at disse er blitt utlevert til deg. Før utlevering kan du avbestille, men da vil vi trekke et fast gebyr. Les mer under avbestilling under.

  • småvarer er det 7 dagers deponering. Det vil si at du betaler inn hele beløpet for varen, men har tilgang til å returnere varen innen 7 dager og få pengene igjen. Det kan jo være greit å se om teppet passer hjemme til sofaen. Husk på at du må levere varen fysisk tilbake til oss innen 7 dager. Varen må da være ubrukt og i originalemballasje, samt at du må ha med originalkvitteringen. Deponering gjelder ikke for: salgsvarer, hygiene artikler: sengetøy, håndklær, dyner,puter, all slags laken og bestillingsvarer.

Avbestilling, spesialbestilling:

Med spesialbestilling mener vi varer som spesifikt blir produsert for deg etter dine ønsker; eksempelvis en modulsofa med unikt oppsett. Ved spesialbestilling belastes et forskudd på 50 % av kjøpesummen, dette gjelder ikke hvis hele ordren betales via Santander finansiering. En spesialbestilt vare kan i utgangspunktet ikke avbestilles, men vi gjør i noen tilfeller unntak. Da tar vi et fast gebyr på minimum 50% av salgssummen for å dekke inn våre kostnader knyttet til avbestilling. Om du er i tvil om spesialbestillingen din, gi oss beskjed så fort som mulig etter kjøp.

Avbestilling, bestillingsvarer:

Bestillingsvarer defineres her som normale, lagerførte varer vi har gått tom for. Disse bestilles til deg og kan ha leveringstid. Skulle du ønske å avbestille en bestillingsvare, vil det tilkomme et avbestillingsgebyr på minimum 10% av kjøpesummen.


Angrerett for handel på nett

Under følger A-Møblers retningslinjer for bruk av angrerett ved nettsalg. Angreretten gjelder kun på varer kjøpt i vår nettbutikk. Returrett ved kjøp i butikk kan du lese mer om her

Informasjon om angrerett

Angrerettloven (trykk her for å lese mer) gir deg rett til å angre ditt kjøp i vår nettbutikk. For at angreretten skal kunne benyttes, er det visse forpliktelser innenfor lovens bestemmelser som må følges både for selger og kjøper. A-Møbler etterstreber å gjøre håndteringen av angrerett så enkel som mulig for begge parter.

Tidsfrister

Før henting/ 24 timer før kjøring: Gi oss beskjed og vi vil kansellere ordren din og returnere beløp.

Etter henting/du har mottatt varen(e): Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du henter/mottar leveransen gir oss beskjed om at du ønsker å angre kjøpet. Varen må så være oss i hende innen 14 nye dager fra den datoen du har sagt i fra.  Du kan angre hele eller deler av kjøpet. Sier du ikke fra innen 14 dager, mister du retten til å angre kjøpet.

Hvordan gi beskjed

For at vi raskest mulig skal behandle henvendelsen, ta kontakt med vår kundeservice her Det er også mulig å ta kontakt med oss på på telefon: 22 88 01 00.  Ønsker du å bruke post kan du sende angreskjema til oss på følgende adrese: A-Møbler AS v/ Kundeservice. Postboks 67 Alnabru, 0614 Oslo. Bruk da angreskjema som ligger vedlagt i ordrebekreftelse på e-post (kan evt. hentes her og printes ut). For din egen del anbefaler vi at du sender brevet rekommandert slik at du har bekreftelse på at brevet er sendt innenfor tidsfristen. 

Når henvendelsen er mottatt får du en returblankett. Blanketten skal vedlegges varen hvis du har bestilt henting (ikke skriv nummer direkte på emballasjen), eller vises når du kommer med varen til oss. . Du kan ikke returnere varen før du har mottatt blanketten.

Ditt ansvar

For å kunne benytte angrefristen må varen være av i en slik tilstand at vi kan selge den på nytt. Husk på at du er ansvarlig for varen fra du henter/får levert varen, til det er returnert tilbake til oss.  Vi anbefaler deg derfor å behandle varen pent, samt å ta vare på originalemballasjen hvis du ønsker å returnere varen. Du må gjerne ha prøvd varen før retur, men hvis bruken eller manglende originalemballasje tilsier at salgverdien er mindre - vil du bli beregnet et returbeløp utfra redusert salgsverdi. 

For å gjøre det ryddig for begge parter, har A-Møbler definert følgende utgangspunkt for beregning av redusert salgsverdi:

Produkt/ emballasje  Originalemballasje ok  Originalemballasje ikke ok 
Produkt ok  Fullt returbeløp  25% reduksjon i returbeløp pga. redusert salgsverdi
Produkt ikke ok  Minimum 50% reduksjon i returbeløp for å selge produktet som utstillingsmodell  Minimum 50% reduksjon i returbeløp for å selge produktet som utstillingsmodell
Merk: Flatpakkede varer er vanskelig å demontere etter montering, uten å ødelegge produktet. Har du montert varen ønsker vi derfor at du leverer det tilbake i hel tilstand. Monterte varer må vi selge ut som utstillingsmodeller, og du blir trukket minimum 50% i returbeløp.

 

Vårt ansvar

Vedlagt din ordrebekreftelse på e-post, sender vi med angreskjema og salgsbetingelser. Dette kan også hentes her

Retur av varen

Før du returerer varen(e), må du ha fått returblankett fra oss. Dette er din garanti for at du kan returnere varen til oss innenfor angrefristen.

Du er ansvarlig for varen(e) under hele transporten og helt de er på levert A-Møber. Husk derfor på å pakke inn varen i originalemballasjen, hvis mulig, samt beskyttende fraktemballasje.  Evt. kostnader du måtte ha med retur av varen skal dekkes av deg.

  • Returnerer du varen(e) selv skal det returneres til samme sted der du hentet det. Dette vil være hovedlager på Alnabru
  • Bestiller du henting kan du påregne en kostnad på ca. 1,5 ganger fraktkostnaden (eller prosentvis del om du returnerer deler av ordren). 

Vurdering av varen

Når varen er på mottatt A-Møbler vil du få med deg et skjema over tilstanden på varen. Våre servicemedarbeidere vil så gå over varen.  Ref tabellen over vil du få refundert alt, eller deler av ordrebeløpet.

Refusjon av beløp

A-Møbler vil tilbakebetale beløpet (varekostnad + evt. fraktkostnader) du har betalt når saken er ferdig behandlet. Om du benytter angreretten på kun deler av kjøpet, vil vi refundere en forholdsvis pris av fraktkostnadene. Om vi arrangerer returtransport av varen, trekkes kostnad for dette fra beløpet du får utbetalt. Evt. monteringskostnader refunderes ikke, da dette betales over disk og dermed ikke er regulert av angrettloven.  Om du er trukket i returbeløp, får du en kort begrunnelse i e-posten med kreditnota.

Returbeløpet vil bli satt tilbake på det kortet du har benyttet for betaling. Normalt vil du ha pengene tilgjengelig innen 7-14 dager etter at varen er returnert. Om kortet ikke er aktivt lenger, kan vi sette penger inn på konto. Dette avtaler du når du melder inn returen. Det blir aldri utbetalt kontanter ved retur. 

Når gjelder angreretten ikke

I visse tilfeller er det ikke mulig å benytte angreretten

  • Spesialbestilte produkter: (regulert i Angrerettloven § 22: Direktivet artikkel 16, Direktivets fortale nr. 49) Disse er tilpasset din smak, og kan være veldig vanskelig/umulig for oss å selge videre
  • For bedrifter eller andre som kjøpt til bruk i næringsvirksomhet